Reglementen

Reglementen

Zwemmen
Het zwemmen vindt plaats in de Vliet aan de noordkant (de Leidse zijde) van de Leidschendamse Sluisjes. Dit is vaarwater waar open rond de wedstrijddag veel pleziervaart te verwachten is. Het water staat in directe verbinding met Vlietland, het recreatiegebied waar de vorige edities van de MZT georganiseerd werden. De start zal vanuit het water zijn en het zwemparcours is met boeien aangegeven. Een wetsuit is toegestaan, maar niet verplicht.

Fietsen
Bij het fietsen is een fietshelm verplicht! De deelnemers aan de jeugdtriatlon kunnen een helm lenen van de organisatie. Je mag pas gaan fietsen als je de wisselzone hebt verlaten. Bij het fietsen dient het startnummer op de rug te worden gedragen.

Een fietsronde is 7 km lang. Dus 1 ronde voor de jeugdtriatlon en 3 rondes voor de 1/8 triatlon. Vanaf de wisselzone is een aanloopstuk van ongeveer 900 meter. Het fietsparcours loopt voor het grootste deel over geasfalteerde paden. Het eerste deel van de aanloop gaat over klinkers. Vrijwilligers houden de kruisingen zoveel mogelijk vrij. Er zitten een paar haakse bochten in het parours. Deze bochten worden aangegeven. Ten slotte is het parcours op bepaalde plekken smal. Let op: het parcours is niet voor het overige verkeer afgesloten!

PAS JE FIETSGEDRAG AAN HET PARCOURS, JE MEDESPORTERS EN ANDERE WEGGEBRUIKERS AAN

Dit geldt voor de snelle fietsers die bij het inhalen zeer alert moeten zijn, maar ook voor de minder snelle fietsers die goed rechts moeten houden. Voorts is stayeren niet toegestaan en LET OP! er zijn nieuwe, strengere regels vanuit de NTB:

Stayeraanpak in 2018: de strafbox

Met de introductie van het ITU-wedstrijdreglement 2017 gaat nu ook in alle Nederlandse wedstrijden gewerkt worden met de strafbox bij het fietsen. Dit omdat de ‘stop&go’ in het nieuwe wedstrijdreglement niet meer bestaat en daarmee geen reglementaire basis meer heeft.

Wat houdt dit in de praktijk in?

Als een atleet betrapt wordt op stayeren, dan wordt een blauwe kaart getoond. Hij of zij moet zich dan in de eerstvolgende strafbox (die langs het einde van het fietsparcours vlak voor het Parc Ferme opgesteld staat) melden om de tijdstraf uit te zitten. Die tijdstraf is: 1 minuut en wordt gemeten door een official (door middel van stopwatch). Voor de tijdstraf voor blokkeren (geel) geldt een straf van 10 seconden.

Vergeet een atleet zich te melden in de strafbox? Dan wordt de niet-uitgezeten tijdstraf direct omgezet in een diskwalificatie.

Alle uitgedeelde gele en blauwe kaarten worden door officials geregistreerd. Deze registratie wordt na de wedstrijd gelegd naast de registratie van de uitgezeten tijdstraffen.

Lopen
Bij het lopen moet het startnummer aan de voorzijde gedragen worden.
Het looponderdeel wordt afgelegd op een heen-en-weer parcours dat voor de korte afstand 1 keer en voor de lange afstand 3 keer moet worden afgelegd. Het parcours is niet zo breed, dus ook hier rekening houden met je snellere of langzamere medesporters. Langzamere lopers moeten goed rechts houden. Op het loopparcours staat bij het ingaan van een nieuwe ronde een drankpost en de Run2Daycheerzone.

Uitstappen
Wanneer je besluit te stoppen tijdens de wedstrijd, meldt dit dan a.u.b. aan de wedstrijdleiding, zodat men op de hoogte is dat je de wedstrijd hebt gestaakt.

Finish
Bij de finish staat sportdrank, water en iets te eten voor je klaar.

Samenvatting van de belangrijkste regels:

  • Het Parc Fermé (Wisselzone) is alleen voor deelnemers toegankelijk
  • Het dragen van een helm tijdens het fietsen is verplicht
  • Stickers met je startnummer goed op je fiets plakken
  • Tijdens het fietsen moet het startnummer op de rug worden gedragen (bevestig nummer aan elastieken band)
  • Eerst helm op, dan pas de fiets pakken
  • In wisselzone niet fietsen
  • Buiten wisselzone opstappen (plek staat duidelijk aangegeven!)
  • Stayeren is NIET toegestaan. Tussenruimte tijdens fietsen is minimaal 10 meter.
  • Wanneer de atleet een blauwe of gele kaart is getoond door een official dan dient men zich te melden in de penalty box.
  • Rechts houden zodat snellere fietsers links kunnen inhalen
  • Houd rekening met overige weggebruikers!
  • Voor wisselzone afstappen
  • Eerst fiets wegzetten dan pas helm af doen
  • Tijdens het lopen je startnummer aan de voorkant dragen (elastieken band draaien)
  • Bij het lopen rechts houden
  • Fietsen en lopen met ontbloot bovenlijf is niet toegestaan
  • Na afloop je fiets ophalen in de wisselzone op vertoon van je startnummer. Dit nummer correspondeert met het nummer op je fiets.
  • Leenhelmen inleveren bij ophalen fiets